Drámák, vígjátékok, musicalek és persze operett: a Vörösmarty Színházban az utolsó simítások folynak a következő évad műsortervén, amelyből természetesen most sem hiányoznak az ősbemutatók. Az új évad „előjátékának” számít a zenés produkciók jegyében zajló Nyári Színház és a Musica Regia, amelynek programja már ki is alakult.

Kattintson rá a nagyításhoz
Bár még messze az idei évad vége, már most látszik, hogy sikeres szezont fog zárni a Vörösmarty Színház, hiszen október óta minden előadás telt házzal fut a nagyszínházban, a Pelikán Kamaraszínházban és a Stúdió Színpadon is.

– Azt hiszem, ebben az évadban is sikerült eltalálnunk a műfaji arányokat és a „rétegdarabok” játszási helyszíneit is – vélekedett Szurdi Miklós igazgató. – Külön öröm számomra, hogy a Malom a pokolban című dráma, amely egyáltalán nem könnyű darab, ekkora sikernek örvend: a nézők minden bizonnyal visznek magukkal gondolatokat az előadás után. Vígjátékaink és zenés darabjaink iránt hagyományosan nagy az érdeklődés, a bemutatás előtt álló III. Richárdnak – remélem – hasonló lesz a fogadtatása. Célunk, hogy több síkon is értelmezzük a művet, túl az esetleges aktualitásokon, az erkölcsi világképen, nem beszélve a mű krimiszerűségéről.

– Az előadások túlnyomó többsége bérletes: sokan teszik szóvá, hogy a bérlettel nem rendelkező nézőknek nehezebb eljutniuk az új bemutatókra.

– A bérlet fontos biztosíték. Három lábon állunk: az állami és az önkormányzati támogatás mellett elég jelentős tétel a saját bevétel is, és ezt legegyszerűbben a bérletrendszer segítségével szerezhetjük meg. A bérletben bemutatott produkciókat egyelőre nem játsszuk bérletszünetben, de korlátozott számban minden bérletes előadásra váltható jegy is. A következő évadban egyébként több bérletszünetes előadást tervezünk, amit úgy oldunk meg, hogy az idei évadról kevesebb darabot tartunk meg, így az új bemutatókat is tudjuk majd bérletszünetben játszani. Jelenleg húsz produkció van műsoron: egy vidéki színházban nagyon fontos dolog a választék, de nekünk is be kell látnunk, hogy egy év csak 365 napból áll, nem tudunk többet játszani.

– Melyek azok a darabok, amelyeket a következő évadban már nem láthatnak a nézők – más szóval melyek azok, amelyeket gyorsan meg kell nézniük a következő három hónapban?

Máli néni Máli néni a következő évadban is összeboronálja a szerelmeseket
– Az Illatszertár három évadon át ment, ennek a sikernek lassan a végéhez közeledünk. Ugyanez a helyzet a Chicagóval is, helyette inkább egy új, különleges musicalt tervezünk. Nem kerül színre többet a Malom a pokolban című darab és a bemutatás előtt álló III. Richárdot is úgymond kijátsszuk még idén. Átkerül viszont a Máli néni és a Kísértet tangó, és természetesen a Viktória is, amely iránt hallatlanul nagy az érdeklődés. A Száz év magány és a Vaknyugat továbbra is műsoron marad, a Három koporsóról pedig az évad végén döntünk. Marad a Diótörő és Egérkirály is, karácsonykor ismét műsorra tűzzük. Az Andersent és a Bence királyfit – sikeres gyerekelőadásainkat – mindaddig műsoron tartjuk, míg hasonló színvonalú, új előadást nem mutathatunk be gyerekeknek.

– A sikeres évad ellenére a város szűkítette a színház költségvetését – mit fognak ebből érezni a nézők?

Vaknyugat A Pelikán Kamaraszínház sikerdarabjai sem kerülnek
le a műsorról
– Ezt még nem tudjuk pontosan, hiszen most kezdődnek a szponzorszerző körutak, amelyek során derül ki az, hogy pótolható-e az összeg. Egyelőre tizenhat millió forint az, amit elvontak tőlünk – de ehhez azt is tudni kell, hogy a méretéhez képest ez egy folyamatosan alulfinanszírozott színház. Önmagában a megnövekedett alapterület, az ezzel járó magasabb fűtési és világítási igény is jelentős többletköltséggel jár, és akkor még nem említettem a bérköltségeket. Azt se felejtsük el, hogy nincs még egy olyan színház az országban, amely eltart egy szimfonikus zenekart. Ez nem azt jelenti, hogy ők itt, a színházban játszanának: ebből az összegből koncerteznek és a város zenei életét színesítik. Ez a zenekar egyre jobb, egyre színvonalasabb, így megérdemelné az önálló költségvetést, és akkor a színház költségvetése is tisztább lenne. Más városok színházaihoz képest anyagilag gyengébben állunk, de a korábbi évekhez hasonlóan most sem a produkcióktól fogjuk elvenni a pénzt, inkább az üzemeltetésen próbálunk spórolni.

– Jelenleg épp a következő évad műsortervén dolgozik a színház. Hogyan történik a repertoár kialakítása? Kik hozzák az ötleteket, milyen szempontok alapján dönt a színház vezetése?

Kísértet tangó Táncest a Nyári Színházban is lesz
– A dramaturg az, aki mérhetetlen mennyiségű darabot rak le az igazgató és a művészeti vezető elé, és mi éjjel-nappal ezeket olvassuk. Aztán nagyon sokat ülünk együtt hármasban, kialakítjuk a művészi koncepciót, és ezt követően vonjuk be a tervezésbe a gazdasági igazgatót. A fő kritériumok nagyon egyszerűek: továbbra is azt az elvet követjük, hogy ez egy mindenevő színház, vagyis a nézőknek mindent meg kell kapniuk, amire Budapesten specializálódnak a színházak. A zenés daraboktól a komédián át a tragédiáig, a klasszikustól a mai kortársig, az angolszásztól a magyar drámairodalomig mindent játszunk. A másik ugyanilyen fontosságú kritérium, hogy a társulatnak megfelelően válasszuk a darabokat. Egy olyan társulat, amelyben nagyon sok a fiatal, nem keres olyan darabot, ahol nagypapákat és nagymamákat kell játszani. Szeretnénk minden színészünknek jó szerepeket, jó feladatokat adni, hogy fejlődési lehetőségük is legyen. A vezető színészeinknek, akikre a színház épül, mindenképpen megkeressük azt a darabot, amiben a legjobban érezhetik magukat. A harmadik kritérium a gazdasági szempont, a negyedik pedig az a folyamat, amit elkezdtünk a színházcsinálásban, hogy egyfelől beemeltük a kortárs gondolkodásmódot és darabokat, másfelől a színészeknél állandó megújulásra törekszünk.

– Mi az, ami a tervezés során már kialakult: mit láthatunk a Nyári Színházban, a Musica Regián és a következő évadban?

Viktória Új operettet nem mutat be a színház, de a Viktória műsoron marad
– Jelenleg még az „olvasunk és ülünk” szakasznál tartunk, így csak körülbelüli terveket mondhatok. Az már biztos, hogy a költségvetés szűkítése miatt a Nyári Színházban nem zenés darabot mutatunk be (bár több zenés este is lesz majd a Pelikán Udvarban), hanem egy komédiát tűzünk műsorra Lendvai Zoltán rendezésében, folytatva azt a vonulatot, amelyet a Tündérlaki lányokkal kezdtünk, majd az Illatszertárral és a Máli nénivel folytattunk. Ezt természetesen tovább játsszuk majd az évadban. Terveink szerint ismét lesz Feke Pál koncert és nem hiányzik majd a hagyományos opera- és táncest sem. Azon is gondolkodunk, hogy kihasználjuk a légkondicionált színházépületet, és a komédiát itt mutatjuk be akár öt-hat előadásban, a Pelikán Udvarban pedig inkább Viktóriát játszunk. A Musica Regián két produkcióval rukkolunk elő: Réczei Tamás rendezésében a Székelyfonót mutatjuk be, hiszen Kodály-év van, és a már előbb említett új amerikai musicalt. A titokra, hogy mi ez, ígérem, hamarosan fény derül. Az ősszel egy klasszikus tragédiát mutatunk be Kolos István rendezésében – erre most még nagyon sok a jelölt: lehet Turgenyev Egy hónap falun című műve, vagy egy újabb Shakeaspeare. Tavasszal én fogom megrendezni azt a Koldusoperát, amit már régen tervezek, az évad végén pedig Feydeau Bolha a fülbe című komédiája következik – vagy valami ilyesmi, még ez sem végleges. A kamaraszínházban Valló Péter fog rendezni, minden bizonnyal egy kortárs magyar darabot; talán lesz a Closer is, amit évek óta szeretnék bemutatni, és folytatjuk a nagyon sikeres éjszakai színházat is a Stúdiószínpadon.

– Igazgatói ciklusod vége felé közeledve felmerül a kérdés, hogy pályázol-e újabb öt évre.

– Még van ebből a ciklusból másfél évem. Ráérek gondolkodni rajta.