Fontos dolog ezen a pályán a hitet megerősíteni – mondja Keller János. Miben? Magadban? A Jóistenben? – kérdem. Mindebben, és a családomban is.
Keller János |
– 10 évesen játszottad első szereped az Yvonne Bourgund hercegnőjében. Nem voltál kissé megilletődve attól, hogy fölnőttekkel állsz egy színpadon? – Nem, mert akkor már hét éve töltöttem köztük a mindennapjaimat. Hároméves voltam, amikor édesanyámék gondnoki állást kaptak a Veszprémi Petőfi Színháznál. A színészházban laktunk, csodás miliőben nőttem fel, nem is volt számomra kérdés, mi leszek, ha nagy leszek. Tizenévesen forgattam egy gyermekfilmben, onnantól kezdve pedig nem volt megállás... – Az a színházi világ, amelyet még gyermekként tapasztaltál meg, rengeteget változott. – Azok az idők rég elmúltak, amikor pezsgőt ittak a színésznő cipőjéből, és messziről emeltek a színésznek az utcán kalapot. Az én kiskoromban sem volt már így, és tény, hogy a művészek presztízse, anyagi és erkölcsi megbecsülése – más pályákhoz hasonlóan - azóta csak romlott. – Az elvárások viszont maradtak. Hogyan lehet egyszerre megfelelni a közönségnek, a szakmának, a kollégáknak, s annak, akitől a fizetésed kapod? – Sehogy. Eleinte próbáltam, de képtelenség, szubjektív műfaj a miénk – gyakran ítélik meg többféleképpen ugyanazt a munkát. Ezért szűröm meg a visszhangokat, ami természetesen nem jelenti azt, hogy csak a dicsérő szóra nyitom ki a fülem, hiszen az félrevinne. A családom, a barátaim őszinte kritikusaim, az ő szavuk az, amire elsőként adok. A bírálást is elfogadom; a lényeg az, hogy érvekkel támasszanak alá minden véleményt, mert épülök, fejlődök általuk. A székesfehérvári közönség nagyon közvetlen. Szeretetüket, tetszésüket és esetleges nemtetszésüket is bátran kifejezik, számomra pedig fontosak a visszajelzéseik. – Játszottál filmben is. Kamera vagy a jelenlévő közönség? – Mindkettőt imádom. A színpadon erőteljesebb gesztikulációval, emeltebb hangon kell játszani ahhoz, hogy a hátsó sorokban ülők számára is kifejező legyen a játék. A filmre ennek ellenkezője igaz; ügyelni kell a finom mimikára, apróbb gesztusokra, mert a kamera a nézőhöz mindent közel visz, a legkisebb rezdüléseket is megmutatja. – A Bál a Savoyban című, nagysikerű operett a hátsó sorokból is csuda látvány. Bóbis László sztepptánc világbajnok, koreográfus alaposan megdolgoztat benneteket.
„Fordítsd az arcod a Nap felé, és minden árnyék mögéd kerül.”
|
– Igen, hála Istennek. Bár voltak olyan pillanatok, amikor partneremmel, Váradi Eszter Sárával a lépcsőn ücsörögve, homlokunkról a verejtéket törölgetve latolgattuk, hogy te jó ég, meg tudjuk ezt mi csinálni? Sokszor előbb érkeztünk és tovább maradtunk a színházban, mint ahogy a próbák ki voltak írva, de szerencsére végül sikerült.. Az operett "becsapós" műfaj; könnyűnek mondják, mert nézőként tekintve rá valóban könnyed kikapcsolódásra ad lehetőséget. Szórakoztató, vidám, egyszerűen befogadható. A színre vitele viszont kemény feladat. A színésznek jól kell énekelnie, táncolnia, miközben illik a szerepét is kifogástalanul alakítania. – Mit gondolsz, a nehezen emészthetőbb darabokra is van igény? – Abszolút. Mondják, hogy lehetetlen állni a versenyt a multiplexekkel, a DVD-kkel, a számítógépes játékokkal. Tény, hogy más a színházak helyzete ebben a piaci környezetben, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Mégis úgy érzékelem, hogy talán éppen a színvonalukban kifogásolható műsorok, produkciók túlkínálata miatt ébredt fel az igény az elgondolkodtató színházi előadásokra. Beszédes példa erre a Száz év magány, amit töretlen sikerrel, állandó teltházzal játszottunk a Pelikán Kamaraszínházban. – A Csillagok sorozat estéin sem igen akadt üres szék... – Talán azért, mert a közönség – akárcsak mi – a színész mögött az emberre is kíváncsi. Bakonyi Csilla ötlete volt az egész, nagyon örültem a gondolatának, később csatlakozott hozzánk Váradi Eszter Sára is. A magyar kultúra olyan nagy egyéniségeit hívjuk meg, akiknek gazdag az életpályájuk, példaként szolgálhatnak mindannyiunk számára. Eddig tizenkét estén vagyunk túl, egyiket sem lehet a másikhoz hasonlítani. Következő vendégünk november 23-án Oszvald Marika lesz. Nem vagyunk profi riporterek, de talán mellettünk szól az estek sikere és az, hogy tudjuk, miről beszélünk, hiszen a szakmánkban sok a közös pont a meghívott vendégekével. Ehhez a gondolathoz nagyon kedves emlékünk kapcsolódik: Törőcsik Marit láttuk egy televíziós műsorban, ahol finoman közölte a riporterrel, hogy sablonosak a kérdései... Persze ezek után rettenetesen izgultunk... Tőlünk viszont mosolyogva búcsúzott: hálás szívvel köszönte felkészültségünket, élvezte az estét.
Méhes Mónika Fotó: Kovács Milán |
Napvilág: 1973, Tapolca
Oskola: Veszprémi Színház Színészképző Stúdiója, MASZK-Színész bizonyítvány
Szívszerep: nagyon sok van, egyik sem kiemelendő
Vágyott szerep: minden olyan szerep, amely szakmailag előrébb visz
Kedvelt költő: sok van, József Attila a nagy kedvenc
Meghatározó mű: Paulo Coelho: Alkimista
Egyéb időtöltés: család, utazás, olvasás, ezotéria
Csoda dolog még a színjátszáson kívül: apának lenni
Korábbi szerepek: A csodák városa – olasz pincér, szerkesztő, rendőr, Vörösmarty Színház A dzsungel könyve – Maugli, Veszprémi Petőfi Színház A kőszívű ember fiai – Jenő, Vörösmarty Színház A nagymama – Kálmán, Vörösmarty Színház A padlás – Rádiós, Veszprémi Petőfi Színház Ábrahám – Vörösmarty Színház Anconai szerelmesek – Lucrezio, egyetemi hallgató, Vörösmarty Színház Az arany ára – Dr. Ridovits, Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház Az ember tragédiája – Veszprémi Petőfi Színház Az ifjúság édes madara – Tom Junior, Veszprémi Petőfi Színház Az oroszlán télen – János, Henrik legkisebb fia, Vörösmarty Színház Az ördög három könnye – Jankó, Veszprémi Petőfi Színház Bolha a fülbe – Rugby, angol, Vörösmarty Színház Chicago – Konferanszié, Vörösmarty Színház Cirkuszhercegnő – Slukk Tóni, Vörösmarty Színház Csalóka Péter – Csalóka Péter, Veszprémi Petőfi Színház Csárdáskirálynő – Edvin, Vörösmarty Színház Diótörő és Egérkirály – Diótörő, Vörösmarty Színház Garrick, a színész – avagy ízlés dolga - O'Ryan, Vörösmarty Színház Gyalogcsillag – Fecskefiú, Veszprémi Petőfi Színház Hegedűs a háztetőn – Fegyka, Vörösmarty Színház III. Richárd – Ratcliff, Vörösmarty Színház István – Imre, Veszprémi Petőfi Színház Jézus Krisztus Szupersztár – Pilátus, Veszprémi Petőfi Színház Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról – A Fiú, Veszprémi Petőfi Színház Kísértet tangó – Péter, Vörösmarty Színház Koldusopera – Ede, Vörösmarty Színház Legenda a lóról – Kedves, Tiszt, Veszprémi Petőfi Színház Legyetek jók, ha tudtok – Chirifiscio, Vörösmarty Színház Mágnás Miska – Baracs mérnök, Vörösmarty Színház Musical varázs – konferanszié, Vörösmarty Színház Operettgála – ének , Vörösmarty Színház Operettvarázs – közreműködő, Vörösmarty Színház Ők tudják mi a szerelem – Adolphe – Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház Reneszánsz királyi esküvő – Mátyás, Magyarország királya, Székesfehérvár Száz év magány – Pietro Crespi, Vörösmarty Színház Szeget szeggel – Giovanni, Szerzetes, Vörösmarty Színház Szeretem a feleségem – Alvin, Vörösmarty Színház Tanár úr kérem – Steinmann, Veszprémi Petőfi Színház Tisztelt ház – Babóczi képviselő, Vörösmarty Színház Tokaji aszú – Pista, Vörösmarty Színház Viktória – Miki gróf, Vörösmarty Színház Vízkereszt vagy amit akartok – Sebastian, Veszprémi Petőfi Színház Vőlegény – Lala, Vörösmarty Színház West Side Story – A-rab, Veszprémi Petőfi Színház 80 nap alatt a Föld körül – Vörösmarty Színház
Jelenleg játszottak: Bál a Savoyban - Musztafa Bey, Vörösmarty Színház Zsuzsika hangja - Flórián művész úr, Vörösmarty Színház Filmes munka: Fej vagy írás – András Jóban, rosszban – András - TV sorozat (1 év)
|
|
|